„UNDER Festival“: elektroninės muzikos renesansas Rygoje
Šių dienų Latvija nėra ta šalis, kuri pasižymėtų didele elektroninės muzikos renginių gausa ar į juos plūstančiomis reiverių miniomis. Pop ir EDM kultūra uždominavo naktinį Rygos gyvenimą taip į dar gilesnį pogrindį nustumdama house, techno ir bass ritmus.
Tačiau taip buvo ne visada.
Dar 9-to dešimtmečio pradžioje Baltijos šalis pasiekusi Vakarų kultūra įnešė naujų muzikinių nišų, o Berlyno techno fenomenas įkvėpė vietinius išsišokėlius naujo judėjimo pradžiai. Posovietinės industrinės erdvės tapo naujais naktibaldų namais, naktinėms šokių apeigoms kviečiančiais tūkstančius smalsuolių.
Viena šių erdvių – legendinis VEF fabrikas, kuris po ilgos pertraukos kvietė įkvėpti Latvijos reivo kultūrą antram gyvenimui su šio judėjimo vėliavnešiais iš viso pasaulio. Būtent jame vyko „UNDER Festival“.
Dviejų dienų festivalis buvo padalintas į tris zonas, išsiskiriančias savitu muzikiniu konceptu bei atmosfera.
Pirmoji jų – „Sodas“ (ang. „Garden“). Ši terasos tipo erdvė skirta lengviems pašnekesiams ir neįpareigojantiems šokiams house, tech house ir garage ritmu. Simplistinės sodo vizualizacijos nekėlė didelio įspūdžio, o ir erdvės įgyvendinimas buvo vangus, tačiau tai buvo gyvas sodas. Aidintis juokas ir pašnekesiai, persipynę su idealiai parinkta diskžokėjų muzika, sukūrė itin jaukią atmosferą.
Asmeniniai favoritai – ryški Berlyno vakarėlių figūra – „Jake the Rapper“ bei vinilinių plokštelių kolekcionierius iš Rusijos – „SID“. Dėmesį prikaustė ir vietinis palaikymas iš Rygos scenos veteranų „Adroit & Guretsky“ bei „Amber Muse“ įrašų studijos įkūrėjų „Taran & Lomov“.
Įžengęs į patį VEF fabriką buvau nukreiptas į antrame aukšte įsikūrusią „UNDER Pressure“ sceną, dedikuotą griežtam techno skambesiui. Čia pasimatė stipriausia festivalio pusė – atlikėjai. Scenoje vieni po kitų sukosi šioje nišoje ryškiai pasižymėję vardai: daugkartinis „Berghain“ svečias iš Prancūzijos „Voiski“, vokiečių duetas „Cassegrain“, sparčiai kylantis jaunasis talentas iš Italijos Luigi Tozzi ir daug kitų. Asmeninis laureatas – gyvas „Vatican Shadow“ pasirodymas, po kurio drąsiai galėjau teigti, jog „UNDER Pressure“ scena tapo mano favorite.
Festivalyje netrūko gyvų pasirodymų. Pastariesiems buvo skirta „UNDER control“ scena, kuri susilaukė didžiausio klausytojų ir šokėjų dėmesio. Ne veltui. Sceną užpildė eklektiškas ir žaismingas, gimtojoje Rusijoje didelio pripažinimo sulaukęs „Mujuice“, savitą stilių kuriantis vokiečių talentas Christian Loffler, didžiuosiose Londono, Vokietijos ir Prancūzijos klubuose pripažinimo sulaukęs Kasper Bjørke ir daugelis kitų. Tačiau didžiausią įspūdį paliko mažiau žinomi, bet itin aukštą kartelę išlaikantys muzikantai iš Latvijos – „Oriola 701“ ir „Kodek“ bei Lietuvos dub techno muzikos talentas „grad_u“.
Gerų žodžių negailėsiu ir renginio organizatoriams bei dirbusiam personalui. Nereikėjo strigti eilėse, bendrauti gestų kalba ar patirti kitokių nepatogumų. Dieninių veiklų irgi netrūko – Ryga yra gyvas ir gražus miestas, kuriame kiekvienas gali rasti sau artimų užsiėmimų.
Apibendrindamas galiu drąsiai teigti, jog „UNDER Festival“ turi potencialo tapti Latvijos elektroninės muzikos renesanso pradžia ir atgaivinti kadaise subrandintą reivo kultūrą, keliems dešimtmečiams panardintą į „tamsųjį laikotarpį“. Festivalis nėra tobulas, tačiau visi mano pastebėti trūkumai yra paremti tik asmeniniu skoniu ir nuomone, o tiesiog absurdiškai maža renginio kaina paskatina šį festivalį įsirašyti į kitąmet būtinų aplankyti sąrašą.
Teksto autorius – Pijus Akelis
Nuotraukų autoriai – Pijus Akelis ir Alan Scerbakov
Daugiau nuotraukų – čia.
Komentarai