Prasideda lenkų kino savaitė

Lenkijos institutas Vilniuje pristatė spalio 15-21 dienomis trijuose Vilniaus kino teatruose vyksiančią 14-ąją Lenkų kino savaitę. Festivalio programoje – nauji jau pripažintų lenkų režisierių darbai, garsiausi pradedančių kino kūrėjų filmai ir filmų retrospektyva, skirta Krystynai Jandai. Netruks ir susitikimų su Kino savaitės svečiais.

Lenkų kino savaitė 

Šių metų Festivalio programą  tradiciškai sudaro pagrindinė programa, kurioje žiūrovams bus pristatyta 10 naujų lenkų vaidybinių juostų, atrinktų Lenkijos ir kitų šalių festivaliuose, pelniusių juose ne vieną apdovanojimą, puikiai įvertintų kino profesionalų ir žiūrovų, ir retrospektyvinė programa.

„Lenkų kinematografininkams kaip ir anksčiau svarbiausiu akcentu lieka tema ir filmo istorija. Dauguma menininkų neieško ypatingų formos įmantrybių. Jie  nebijo nepatogių, nepopuliarių temų, keliančių didžiules visuomenės diskusijas. Jiems rūpi ir dabarties skauduliai, ir ekranizacijos, ir praeities skolos. Temos, kurios iki šiol buvo tabu, nesušluojamos  po kilimu, tačiau kaip tik iškeliamos, apie  jas drąsiai diskutuojama. Nepamiršta  lenkų kino menininkai  ir svarbių Lenkijos kultūrai ar politikai asmenybių. Jau senokai  natūraliai vyksta kartų kaita, kur puikiai sutampa ir pripažintų metrų, ir spėjusių įrodyti  savo sugebėjimus keturiasdešimtmečių filmai, o  jiems ant pėdų mina visai jauni, įžūlus, ir talentingi debiutantai.   Ši  lenkų kino savaitė įrodo,  kad lenkų kinematografininkų pasitikėjimas savimi auga,  filmai labai įvairūs. Jie kartais kiek  triukšmingai, o kartais subtiliais pustoniais stengiasi perteikti žiūrovams savo pačių pastebėtą realybę, abejones, įtvirtinti savo tiesas“, - teigia kino kritikė Izolda Keidošiūtė.

Joannos  i Krzysztofo Krauzų  filmas „Papuša“ (Papusza), atidarysiantis Lenkų kino savaitę, supažindina su uždaru ir savitu romų bendruomenės gyvenimu XX a. vidurio Lenkijoje. Bronisława Wajs – Papuša tapo pirmąją romų poete, kurios eilės buvo išspausdintos ir supažindino su romų tradicijomis plačią visuomenę. Šis nespalvotas filmas kupinas  gražių peizažų, romų gyvenimo kasdienybės akimirkų ir egzotikos.

 „Esu senas žmogus, senas režisierius. Galbūt tai jau paskutinis mano filmas. Tačiau negalėčiau palikti gyvenimo nesukūręs filmo apie Lechą Walęsą. Tai tiesiog mano pareiga“, – kalbėjo lenkų kino patriarchas, „Oskaro“ laureatas  režisierius Andrzejus Wajda. „Valensa. Vilties žmogus“ (Wałęsa. Człowiek z nadziei)  tai pasakojimas apie vyrą, kuris suprato, kad Lenkijai verkiant reikia pokyčių ir tapo visos Lenkijos nepriklausomybės reikalaujančiu balsu. Tačiau režisierius  nekūrė sustabarėjusio paminklo šiai ypatingai asmenybei, o parodė paprastą žmogų su visomis jo silpnybėmis. Tai pasakojimas apie pergales ir pralaimėjimus, apie tai, kaip įmanoma palaužti vieną žmogų, bet ne visą tautą.

Režisieriaus Władysławo Pasikowskio  biografinės dramos   „Jack Strong“ herojumi tapo aukštas LLR armijos generalinio štabo pareigūnas, pulkininkas Ryszardas  Kuklińskis, kuris savo noru, atsisakęs pinigų, iš politinių paskatų pradeda bendradarbiauti su amerikiečių specialiosiomis tarnybomis. Filmas sukurtas pagal iki šio nežinomus archyvinius dokumentus, pulkininko bendradarbių ir CŽV vadovų pasakojimus. Filmas kupinas įtampos ir kvapą gniaužiančių scenų. Tai puikus trilerio apie šnipus pavyzdys.

 „Kino pavasario“ festivalyje didžiulį susidomėjimą sukėlusi,  FIPRESCI prizu tarptautiniame Toronto kino festivalyje, „Auksiniais liūtais“ Gdynėje  apdovanota, į „Oskarą“ geriausio užsienio filmo kategorijoje pretenduojanti Paweło Pawlikowskio drama „Ida“  pasakoja apie dviejų skirtingų moterų – tetos, kuri Stalino represijų metais buvo negailestinga prokurorė teisianti to  meto „liaudies priešus“, ir naivios vienuolyno auklėtinės, jos dukterėčios Idos sunkią ir tragišką kelionę ieškant savo nužudytųjų giminaičių kapų. Kartu keliaudamos  jos  išgyvena sudėtingas ir kartu sukrečiančias bendravimo akimirkas. “Idą“ nusipirko rodyti net trisdešimt šalių, ji pateko ir į JAV ekranus, o nuo spalio 31 d. filmas pasieks ir Lietuvos kino ekranus (juostos platintojai – kc „Pasaka“ ir Lenkijos institutas)

Vienas radikaliausių ir įdomiausių lenkų kino režisierių Wojciechas Smarzowskis naujausiame savo filme perkėlė į ekraną  „Nikės“ literatūrine premiją apdovanotą (išverstą į lietuvių kalbą)  Jerzio Pilcho apysaką „Stiprusis angelas“ (Pod mocnym aniołem). „Stiprusis angelas“ -  tai filmas apie vieną baisiausių visuomenės rykščių – alkoholizmą. Pasakojimas apie lėtą žmogaus nuopuolį, nelengvą, kartais tragišką bandymą nugalėti šį potraukį, abejones, viltis, eilinį nuopuolį, didįjį ryžtą, pagaliau apie mažytę švieselę tunelio gale - atsaką į meilę moteriai, kuri yra paskutinis šansas grįžti į normalų gyvenimą ir atsikratyti baisios ligos... Šių metų tarptautiniame Gdynės kino festivalyje „Sidabrinių liūtų“ prizu apdovanotas filmas pripažįstamas viena įdomiausių šių metų lenkų kino premjerų.

Ryszardo Bugajskio  trileris „Uždaroji sistema“ (Układ zamknięty) sukurtas remiantis tikrais faktais.  Tai istorija apie tris verslininkus, tapusius korumpuotų valdininkų aukomis. Be abejo didžiausiu filmo privalumu tapo pagrindinio juodojo charakterio atlikėjas talentingasis Janoszas Gajosas. Aktorius savo personažą prokurorą Kostševą kuria  dažniausiai vien žvilgsniais, mimika, gestais, balso tembru ir akcentu.

Net keturi kino savaitės filmai skirti jaunimui. Pirmasis -  režisieriaus Roberto  Glińskio drama  „Akmenys apkasams“ (Kamienie na szaniec)  pagal to paties pavadinimo   Aleksandro Kamińskio apysaką  apie sukarintus lenkų skautų būrius Szary Szeregi, II pasaulinio karo metais tapusius bebaimiais kovotojas su naciais, kurią  skaitė turbūt kiekvienas lenkas. Vaikinams, kurie turėjo  mylėti, mokytis, linksmintis, teko išmokti kariauti.  Perkeldamas šį kūrinį į ekraną, režisierius pasistengė apysaką  kuo labiau priartinti prie šiuolaikinio jaunimo. Norėjo sudominti istorija, jaunų kovotojų su naciais likimais, bet stengėsi nemoralizuoti. Būrys be galo simpatiškų  jaunų aktorių ir populiarūs epizodinių vaidmenų atlikėjai, šiuolaikinė muzika suteikė šiai jau chrestomatinei istorijai  naujų spalvų.

Šiuolaikinė, universali  istorija apie brendimą, tapatybės ieškojimą ir tolerancijos pamokos. Toks labai stipriai emociškai prisodrintas Tomaszo Wasilewskio filmas „Plūduriuojantys dangoraižiai“ (Płynące wieżowce). Jis paliečia  temą, iki šiol liekančią tabu lenkų kine ir žadinančią nesutarimus. Jaunas perspektyvus plaukikas, tikras kietuolis gyvena kartu su motina ir savo mergina. Tačiau viskas pasikeičia, kai viename vakarėlyje sutinka vaikiną ir netikėtai sau pačiam jį pamilsta. Tai labai asmeninė istorija apie vienatvę ir aistrą.

Naujausias Annos Kazejak filmas  „Pažadas“ (Obietnica) sukurtas remiantis tikrais faktais. Vyresniųjų klasių mokiniai Lilė ir Janekas išgyvena romaną. Netikėtai mergina nutraukia santykius su Janu  kaltindama jį išdavyste. Vaikinas turi sumokėti už klaidą aukščiausią kainą. Jei išpildys merginai duotą pažadą, judviejų  gyvenimas jau nebus toks pat... „Pažadas“ buvo rodytas  Berlyno festivalio nekonkursinėje programoje, skirtoje jauniems režisieriams.

Populiarus lenkų aktorius ir  TV klipų režisierius Krzysztof Skonieczny debiutavo didžiajame ekrane paslaptingu ir mistiniu trileriu „Hardkor Disko“. Filmas pateikia daug klausimų, mįslių, sužadinančių vaizduotę. Kas jis - paslaptingasis filmo herojus? Keršytojas, žudikas, mesijas?  Tačiau svarbiausias šiame filme ne tiek turinys, kuriame iškyla  kupini melo ir dirbtinumo tėvų ir  vaikų santykiai, o neįprasta filmo stilistika ir aktorius Marcinas Kowalczykas, sulaukęs stulbinančio pasisekimo ir ne vieno apdovanojimo Lenkijos kino festivaliuose. Krzysztof Skonieczny Gdynės kino festivalyje pelnė apdovanojimą už geriausią režisūrinį debiutą. 

Krystynai Jandai skirta filmų retrospektyva

Krystynai Jandai skirtoje Kino savaitės filmų retrospektyvoje rodomi bene garsiausių režisierių filmai, surinkę daugybę pačių garsiausių kino apdovanojimų ir jau seniai tapę kino klasika. Dažniausiai jos herojės stiprios, ryžtingos, protingos  ir intelektualios moterys. Tokios kaip Agnieška iš legendinio Andrzejaus Wajdos filmo „Žmogus iš geležies” (Człowiek z żelaza),  pasakojančio apie 1980 m. įvykius Gdansko laivų statykloje. Šis 1981 m.  filmas slapta išgabentas į Kanų kino festivalį, pelnė Auksinę palmės šakelę.  1988 m. pasirodžiusioje  Krzysztofo Kieślowskio serialo „Dekalogas” (Dekalog) antroje dalyje „Dekalogas. II“ K. Janda suvaidino mirtinai sergančio vyro žmoną, kuri sprendžia dilemą,  ar gimdyti vaiką nuo meilužio. Po metų pasirodžiusioje Krzysztofo Zanussio dramoje „Turtinė padėtis” (Stan posiadania)  jos herojė Julija išgyvenanti gyvenimo krizę, užmezga  romaną su jaunu jautriu studentu Tomašu. Tačiau susitikimas su vaikino motina nėra lengvas išbandymas abiems moterims. 1981 metais K. Janda  tampa verta partnere talentingam austrų aktoriui Klausui Maria Brandaueriui  garsiajame vengrų režisieriaus Istváno Szabó filme „Mefistas” (Mephisto) pagal populiarų Klauso Manno to paties pavadinimo romaną. Filmas nukelia į trečiojo dešimtmečio Vokietiją, kur įsigali fašizmas. K. Jandos  herojė Barbara Bruckner palieka savo vyrą, žinomą aktorių, tapusį marionete nacių rankose. Andrzejaus Wajdos 2009 m. filme „Ajerai“ (Tatarak) vidutinio amžiaus sulaukusi provincijos miestelio gydytojo žmona Marta (K. Janda) dar nežino, kad serga mirtina liga. Vieną dieną ji susipažįsta su Bogusiu ir juo susižavi. Tačiau likimas viską apverčia aukštyn kojomis ir nekalti pasimatymai ant upės kranto netikėtai baigiasi. Pirmas šį pasaulį palieka Bogusis. „Ajerai“  - vienas asmeniškiausių K. Jandos filmų. Tai subtili ir jaudinanti drama apie  meilę, kuri dažnai ateina per vėlai,  ir mirtį, kuri visada ateina  per anksti. Tačiau tai tik vienas šios daugialypės istorijos sluoksnis, nes A. Wajda kuria filmą apie filmo kurią, kuris persipina  su  Krystynos Jandos monologu, pasakojančiu  apie susitaikymą su savo vyro, garsaus operatoriaus Edwardo Kłosińskio, netikėta mirtimi. Filmas tarptautiniame Berlyno kino festivalyje apdovanotas Alfredo Bauerio prizu, taip pat pelnė Europos kino akademijos FIPRESCI apdovanojimą.

14-oji Lenkų kino savaitė vyks 2014 m. spalio 15-21 dienomis Vilniaus kino teatruose Skalvija, Pasaka ir Multikino. Bilietai į visus kino savaitės filmus kainuoja po 8 Lt. Bilietai platinami kino teatrų kasose ir Tiketoje.