PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis "Baltijos Garso" altruizmas ir tikėjimas idėja

Kartkartėmis pakapstyti giliau, t.y. aprašyti tuos festivalius, kurie buvo, kurie dabar nebevyksta, o prisiminimai apie juos gyvi tik žmonių galvose, - štai toks buvo mūsų pažadas, duotas dar vasaros viduryje. Pildome jį antruoju rašiniu apie praeities festivalius ir pateikiame organizatoriaus, grupės "Šv. Sodas" lyderio, Gedimino Sadausko, kitaip žinomo kaip Sodas, pasakojimą apie festivalį „Baltijos Garsas“ (BG).

Linkime malonaus skaitymo.

 PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

Lėtu savaitgaliniu žingsniu apeinu šventiškai nusiteikusius rudeninius laimės ieškotojus, kol pagaliau atsirandu balto katino, padavėjų ir Sodo draugijoje, kavinėje "Plieno paukštė". Rami, molonios šviesos pripildyta atmosfera, įtraukia ir pamažu pradedu įsivaizduoti tiek  "Baltijos Garso" fasadą, tiek užkulisius. Viso pokalbio metu net nedirsteliu į pasiruoštus klausimus – pakanka klausytis nuosekliai, chronologine tvarka pasakojamų istorijėlių.

Taigi, "Baltijos Garsas" – festivalis vykęs 2006, 2007 ir 2008 metais Arvydo sodyboje, esančioje Kernavėje. Meile muzikai, ekologija ir hipiška dvasia persismelkęs festivalis –  ne vien trys pametiniai įvykiai – tai žymiai plačiau aprėpiantis reiškinys.

"Festivalis užgimė be manęs, nes tuo metu buvau užsiėmęs kitais darbais. Jame dalyvavau kaip muzikantas" – teigia Sodas ir mini kelis esminius žmones, be kurių festivalis arba būtų neįvykęs, arba būtų įvykęs kitoks. Tai - Rolandas Zakarevičius, vadintas tiesiog Rolu, grupės "The Skys" lyderis Jonas Čiurlionis, Mindaugas Staškevičius, taip pat Audrius Azguridis – tuometinis grupės "Senas kuinas" bosistas, kuris, pasak Sodo, regis, sugalvojo BG pavadinimą, patvirtintą kavinėje/bare "Laiko ratas". "Tuo metu, 2006-aisiais, 2007-aisiais, tarsi susitelkė vieningas žmonių ratas, kuris jungė bendrą požiūrį į muziką ir gyvenimą turinčius asmenis. Visi trindavosi tuose pačiuose renginiuose, tuose pačiuose kabakuose ir atrodė, jog be "Bliuzo naktų" daugiau nebuvo festivalių. Tuomet ir kilo mintis "o davai imam, padarom, pagrosim, pagersim ir bus gerai".

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2006 m., fotografijos autorė Renata Drukteinytė

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2006 m., fotografijos autorė Renata Drukteinytė

Pirmajame "Baltijos Garse" dalyvavo apie 300 žmonių. Žinia apie jį sklido iš lūpų į lūpas, na bent jau taip pasirodė išgirdus, jog pirmieji renginiai neturėjo net skrajučių. Taigi, pradžia buvo puiki ir nors pirmojo BG festivalininkų skaičius nebuvo įspūdingas, idėja vystėsi žaibišku greičiu ir virto sezono renginiais. Buvo nuspręsta klube "Mulen Ružas" rengti jungtinius grupių koncertus "BALTIJOS GARSAS RUDUO", "BALTIJOS GARSAS ŽIEMA" ir kitus, kurie padėtų rasti žiūrovą kiek primirštoms grupėms, ir kartu kurtų festivalio dalyviams teigiamą atmosferą šaltuoju metų laiku.

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos Garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas Ruduo 2007", fotografijos autorius Julius Pakštys

Vykdant šiuos renginius iškilo nauji lyderiai. Organizatoriaus vadžias perėmė mano pašnekovas Sodas, į sceną po vokalisto mirties pirmą kartą vėl susivieniję užlipo grupės "I.V.T.K.Y.G.Y.G." nariai, sugrojo pasiilgta legenda - klaipėdiečiai "Kontrabanda". "Tai buvo totalus altruizmas ir tikėjimas idėja, jog reikia sudaryti sąlygas tam vykti" – sako Sodas.

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2007 m., fotografijos autorius Julius Pakštys

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2007 m., fotografijos autorius Julius Pakštys

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2007 m., fotografijos autorius Julius Pakštys

"Roko festivalis BALTIJOS GARSAS 2007" – štai taip buvo skelbiama apie antrąjį BG. Jis, regis, buvo tarsi didelis šuolis į debesis, nes jame dalyvavo penkis (penkis!) kartus daugiau žmonių nei pirmaisiais metais. Nors pirmasis žodis 2007-ųjų festivalio pavadinime buvo "rokas" ir jį puikiai iliustravo tuomet dar ne tokia dažna festivaliuose grupė "Bix", folkrokeriai "Žalvarinis" ir kiti, tačiau peržvelgus visą programą tampa aišku, jog roko sąvoka buvo parodyta plačiąja prasme. Scenoje pasirodė "Atalyja", "Šv. Sodas", "Senas kuinas", Domas Razauskas, Olegas Zacharenkovas...

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2007 m., fotografijos autorius Julius Pakštys

Sodo mintį, jog Lietuvoje negalima daryti siaurą muzikinę sritį apimančio festivalio, nes tai yra pernelyg didelis apsiribojimas, papildo 2007-ųjų BG skrajutėje esantis tekstas: "akustiniai bardai, bliuzas, hard-rokas, psichodelika, folkas, art-rokas ir progresyvas, alternatyvus rokas, indie, avangardas bei eksperimentika – visos šios skirtingos pakraipos su savo unikalia nuotaika, emocijos ir prasme dera kartu, o jas vienija ta pati roko muzikos dvasia, mąstymas ir gyvenimo būdas." Taigi, 1500 dalyvių, 40 Lt už bilietą ir viso labo aštuoni rėmėjai (informacijos sklaidai). Nors festivalis, pardavinėdamas bilietus ir netilpo į nekomercinio renginio rėmus, tačiau, akivaizdu, jog su tokiu grupių sąstatu, tokia kaina ir rėmėjų skaičiumi buvo galima "išeiti tik ant nulio". Pasak organizatoriaus, taip ir atsitiko. Sodo manymu, "Baltijos Garsas" užaugo per greitai ir tai galbūt galėjo būti jo pabaigos pradžios priežastimi.

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2007 m., fotografijos autorius Julius Pakštys

2008-tieji, ta pati Arvydo sodyba Valūkiškių kaimas, Kernavė. Sukuriamas naujas logotipas, "Baltijos Garsas" prierašą "roko festivalis" pakeičia į "muzikos ir menų festivalis". Jame daug nekoncertinės veiklos. Programą turiningumo ir įvairovės vardan papildo kino dirbtuvės, teatro trupių ir menininkų pasirodymai, Haruspikų ritualas (eksperimentinis dailės, vizualinių projekcijų ir muzikos performansas), paskaita apie alų, organizuojami dviračių, pėsčiųjų bei baidarininkų žygiai į festivalį.

 PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2008 m., fotografijos autorius Ugnius Naudžius

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2008 m., fotografijos autorius Ugnius Naudžius

Festivalyje dvi scenos – dieninė ir vakarinė. Jose norvegai "The Grand", latviai "Medieval Child", lietuviai "I.V.T.K.Y.G.Y.G.", ".D.S..", "Stipriai kitaip", "The Skys", "Šv. Sodas", "Senas Kuinas", "Arklio Galia", Eglė Sirvydytė ir kiti atlikėjai keičia vieni kitus net keturias dienas. "Buvo svajonė padaryti festivalį savaitės trukmės, bet džiaugiuosi, jog pavyko išsiplėsti bent tiek" – atskleidžia pašnekovas, rodydamas sužavintį, keturių dienų nenutrūkstamą veiksmą įamžinusias nuotraukas ir vaizdo įrašus.

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2008 m., fotografijos autorius Ugnius Naudžius

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2008 m., fotografijos autorius Ugnius Naudžius

PRAEITIES FESTIVALIAI: šimtaprocentinis \"Baltijos garso\" altruizmas ir tikėjimas idėja

"Baltijos Garsas", 2008 m., fotografijos autorius Ugnius Naudžius

"Tai kodėl gi "Baltijos Garsas" baigėsi?" – klausiu aš Sodo ir sulaukiu atsakymo, jog kartais jam ir jo sutiktiems pažįstamiems kyla mintis „Sodai, o davai darom „Baltijos Garsą“. Suprask, kad BG dar nesibaigė. Jis gyvas ne tik fotografijose ar žmonių prisiminimuose, tačiau ir svajonėse, o gal net ir planuose...

 

Dėkojame Sodui už skirtą laiką ir pasidalintus prisiminimus.
Kalbino Gintarė, "ManoFestivalis.lt"